اهداف استراتژیک در مدیریت مصرف آب از جنبه هاي گوناگونی قابل بحث و گفتگو است. هدف استراتژیک، هدف بلند مدت (۱۰ تا ۲۰ ساله) و بلند پروازانه اي است که بر شالوده منابع اصلی (منابع آبی و سرمایهاي) کنونی استوار می شود . تبیین این هدف به منطقه امکان می دهد که فعالیت هاي مدیریتی خود را حول آن متمرکز سازد و سرمایه گذاریهاي لازم براي طرح هاي مدیریت مصرف را انتخاب، و آنها را در فعالیت هاي عملیاتی خود به کار گیرد. به طور کلی این اهداف در سطوح راهبردي، راهکاري و عملیاتی به صورت زیر می تواند باشد: