بازاریابی ویروسی یک سیاست بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران بر می انگیزد. در واقع بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان به بازار عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می کند شرکت را در معرض دید همه قرار می¬دهد. این نوع بازاریابی به سه دلیل محبوبیت یافته است:
بازاریابی ویروسی به معنای عرضه ی تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است. مقصود اصلی از بازاریابی ویروسی، پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد ممکن است، بدون اینکه پولی برای تبلیغات صرف شود. در واقع این نوع بازاریابی مانند ویروس خود را تکثیر میکند و مشتری منتشرکننده ی آن است. متداولترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکهی جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت آن روز به روز افزایش بیشتری مییابد. خریداران کالا و خدمات به صورت آنلاین دائما در حال توسعه ی شبکه ی خود هستند و بیش تر از گذشته به سایر خریداران برای یادگیری و یا توصیه ی محصولات و خدمات جدید متکی هستند. آنچه مسلم است بازاريابي ويروسي يک هدف نيست، بلکه بخشي از استراتژي جامع بازاريابي شرکت است. در واقع اگر هدف عمده فعاليتهاي پست الکترونيک، ايجاد نام و نشان تجاري است به منظور تحقق اين هدف، ميتوان از بازاريابي ويروسي استفاده كرد. نتيجه آن که اگر چه ممکن است شرکتي مهارت و زبردستي خاصي در ارایه پيام هاي مهم را داشته باشد و همه قوانين و مقررات مربوط به پست الکترونيک را نيز در نظر داشته باشد، ولي مهمترين مساله اين است که اگر مصرفکننده از سايت بازديد کند و چيزي کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاريابي ويروسي موفق نخواهد شد و بايستي جديتر به اين قضيه نگاه کند. در واقع بازاريابي ويروسي نوعي انتقال دهان به دهان پيام توسط افراد است كه از اين طريق برخي از پيام هاي بازاريابي مربوط به شركت، برند و يا محصولات شركت از طريق ابزارهاي رسانه اي عمومي (غالبا اينترنت) در سطح گسترده اي بين عموم جامعه منتشر مي شود.