استفاده از منابع و عدم استناد به آنها
استفاده از منابع و استناد ناقص به آنها
آقای رویگ دزدی علمی را شامل چهار دسته میداند که در اینجا به آنها اشاره میشود:
دسته اول: چاپ مجدد یک مقاله در بیش از یک مجله.
دسته دوم: تقسیم یک پژوهش به چند مقاله.
دسته سوم: استفاده مجدد از متن.
دسته چهارم: تخلف از قانون حق کپی رایت.
راهنمایی برای پیشگیری از دزدی علمی
– دستورالعمل مربوط به مؤلفین که توسط مجله ارائه شده است را مطالعه نمایید.
– همیشه از مشارکت دیگران و منبع ایدهها یا کلمات سپاسگزاری نمایید.
– استفاده از متن یا مواد کلمه به کلمه (نقل قول) باید داخل گیومه باشد.
– به منابع مورد استفاده در نگارش استناد نمایید.
– هنگام تفسیر ابتدا سعی کنید به طور کامل مفهوم را درک نمایید و سپس از کلمات خودتان استفاده نمایید.
– هنگامی که شک دارد مفهوم یا حقیقت یک دانش متداول است یا نه، از منبع استفاده نمایید.
– مطئمن شوید که استناد دهی را به صورت درست انجام دهید.
– اگر یک مطالعه پیچیده میتواند به صورت یک کل به هم پیوسته ارائه گردد این کار را انجام دهید و نباید آن مقاله را به مقالات مجزا تقسیم کنید.
– هنگام ارسال یک مقاله برای انتشار، اطلاعاتی را که قبلاً منتشر کردهاید را به اطلاع ویراستاران و خوانندگان برسانید. در نامه روی جلد یا همان کاور لتر (Cover Letter) سردبیر میبایست مطلع باشد و خوانندگان از طریق برجسته کردن و استناد به کار منتشر شده قبلی آگاه شوند.
سرقت ادبی به دلایل زیر غير اخلاقي محسوب می شود:
در مبارزه با تقلب (هر نوع تقلبي) سه راهبرد اساسي وجود دارند:
كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن
شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شده
برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده
كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن
راهبرد اول مداخلاتي مثل آموزش گسترده در مورد انواع تقلب و عواقب انجام آن، تدوين آيين نامه هاي بازدارنده، آموزش سردبيران و اعضاي تحريريه مجلات علمي درباره تقلب، گسترش فرهنگ شفافيت، صداقت و راستگويي در انجام و گزارش دهي پژوهش هاي انجام شده و نظير آن را شامل مي شود.
شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شده
در زمينه راهبرد دوم، شناسايي دقيق و موثر تقلب ها، هنوز كارهاي زيادي بايد انجام شوند. استفاده گسترده از نرم افزارهاي كشف سرقت ادبي، به كار گيري روش هاي آماري شناسايي تقلب در داده ها و گزارش هاي تحليل، بازديد از سايت ها و داده هاي اصلي مطالعات انجام شده (به خصوص در مورد كارآزمايي هاي باليني) از آن جمله اند.
برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده
اجراي كامل آيين نامه تخلفات پژوهشي مداخله اصلي در راهبرد سوم (برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده) است. دانشگاه ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه جدي است.
برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده
يك مورد تقلب مي تواند حيثيت شغلي يك فرد، اعتبار يك مركز يا دانشگاه، و حتي اعتبار پژوهشي يك كشور را خدشه دار كند. در زمينه تحقيقات علوم پزشكي موضوع جدي تر است، چرا كه تقلب مي تواند به اعتماد عمومي به حرفه پزشكي و نظام سلامت را نيز آسيب بزند.
مجازاتهاي قانوني
در دانشگاهها، كميته انضباطي به موارد دستبرد علمي دانشجويان و استادان رسيدگي ميكند. در بسياري از دانشگاهها، دستبرد علمي توسط دانشجويان، تخلفي جدي محسوب ميشود و به از دست دادن درجه دانشگاهي آنها بويژه در سطوح عالي نيز ممكن است منجر شود.
در برخي ديگر، بسته به نوع سرقت ادبي، از نمرة درسي دانشجو كاسته ميشود. استادان و پژوهشگراني كه مرتكب دستبرد علمي ميشوند، علاوه بر از دست دادن اعتبار خود، گسترهاي از مجازاتها- از تعليق تا اخراج كامل – را متحمل خواهند شد.
نرمافزارهايي كه براي كشف دستبرد علمي
نرمافزارها و سایت هایی كه براي كشف دستبرد علمي در اسناد متني به كار ميروند مانند Turnitin , Eve2 Scan My essay, Safe Assign. در بيشتر مؤسسههاي آموزشي و دانشگاهها بويژه در آمريكا مثل دانشگاه بوستون و دانشگاه آكسفورد و… از Turnitin استفاده ميكنند.
نرم افزارet-BLAST که عنوان مقاله، خلاصه مقاله و کلید واژه های مقاله را بررسی می کند.
نحوه برخورد با تقلب های علمی در کشور
در برخورد دانشگاه و سازمانی که فرد به آن وابسته است با تقلب علمی: دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ارتقای عضو هیئت علمی به مقاله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجویان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نباید به وسیله این مقاله فارغ التحصیل شود.