افراد يا شركتهايي كه در يك محدوده زماني مشخص مثلاً در ۱۲ ماه گذشته از سازمان كالا يا خدمات دريافت كردهاند. مشتريان فعال به چهار دسته بالا، بزرگ و متوسط و كوچك تقسيم ميشوند.
افراد يا شركتهايي كه از سازمان كالا يا خدمات خريداري كردهاند ولي اين كار را در محدوده زماني مشخص انجام ندادهاند و منبع مهمي براي درآمد بالقوه هستند.
افراد يا شركتهايي كه به نوعي با سازمان ارتباط دارند ولي هنوز كالا يا خدمتي از سازمان خريداري نكردهاند. براي مثال افرادي كه به يك مكاتبه پاسخ دادهاند؛ شركتهايي كه از سازمان تقاضاي ارائه قيمت مينمايند مشتريان احتمالي افراد و شركتهايي هستند كه انتظار داريم در آينده نزديك به مشتريان فعال ارتقاء يابند.
افراد يا شركتهايي هستند كه سازمان ميتواند با محصولات و خدمات به آنها سرويس بدهد ولي هنوز با آنها ارتباطي ندارد.