مدل ارائه شده در این تحقیق، یک مدل چهار سطحی در زنجیره تامین است و در خلال آن بر خلاف اغلب تحقیقات در این حوزه که تنها به بحث کمیت هزینه/سود اشاره دارند به ضرورت کیفیت و رضایت مشتری نیز پرداخته شده است. برای این منظور، تعدادی از مکانهای کاندید برای ۲ سطح ذیل وجود دارند:
برای شکل دادن به پیکربندی زنجیره، فرض خواهد شد که هر یک از خردهفورشان میتوانند به دو صورت وجود داشته باشند. دسته اول خرده فروشانی هستند که متعلق به شرکت نبوده و ممکن است اطلاعات کمی از بازخور[۱]های مشتریان را اعلام نمایند و از سوی دیگر میتوان مکانهای احداثی را در نظر گرفت که قادر است تا خردهفروشیهایی با برند زنجیره شکل دهد و کاملاً در اختیار شرکت باشد که قاعدتاً میتوانند بواسطه ارتباط بسیار نزدیکتر با سایر عوامل زنجیره، بازخورهای کاملتری را ارئه نمایند. این بازخورها را میتوان زمینهساز درک نیازمندیهای آتی مشتریان تلقی نمود و هر چه این مراکز در مناطقی ایجاد شوند که بتوانند مشتریان بیشتری را جذب نمایند میتوانند بازخورهای مناسبتری ارائه نمایند. نقش مراکز توزیع عمده نیز برگشت دادن این اطلاعات به سمت تولیدکننده است. از سوی دیگر مراکز توزیع عمده موظف هستند تا کالاهای مرجوعی را دریافت داشته و بر روی آن دوبارهکاری[۲] اننجام دهند؛آنچه که به لحاظ کیفیت مهم است، میزان تطابق محصول با انتظار مشتری است که در این مراکز مشخص میشود. به عبارت بهتر، مخشص میشود که چه کارکردهایی یا چه قطعاتی بیشترین مشکلات را در کالاهای مرجوعی دارند.
از آنجا که در مقاله ارائه شده، ضرورت یکپارچگی با تامین کننده در نظر گرفته شده است لذا این امر در قالب هزینه منبعیابی (یافتن تامین کننده) لحاظ شده است به نحوی که هنگام تشکیل پیکربندی زنجیره، میتوان انتظار داشت که از یک تامین کننده، کلیه قطعات تهیه شود یا هر قطعه بر حسب ضرورت از بهترین تامین کننده تامین شود.
به منظور ایجاد یکپارچگی بین دورن زنجیره نیز از مراکز توزیع عمده استفاده شده تا مسئولیت یکپارچه نمودن توزیع بین خرده فروشان را در نظر گرفته و نیز جریان اطلاعات و مالی را در زنجیره فراهم سازد.
حال باید در یک مدل ریاضی دو هدفه به بهینه سازی همزمان دو هدف پرداخت: سود و کیفیت. این دو گاهی به یکدیگر کمک می نمایند و گاهی نیز در مقابل هم قرار میگیرند. به عنوان مثال اگر مرکز خرده فروشی احداث شود هزینه دارد ولی در عین حال میتواند بازخورهای مناسبی از نظرات مشتریان آن منطقه ارائه نماید که در طولانی مدت نیز میتواند سبب کاهش مرجوعی شود.
یکی از مهمترین ویژگیهای هر مجموعه تولیدی، پاسخ به نیازهای مشتریان کنونی خویش است. یکی از تعاریف مهم در حوزه کیفیت مربوط به دکتر ژوران است که معتقد است کیفیت یعنی برابری محصول با خواست مشتری. در چنین شرایطی این تحقیق درصدد خواهد بود به کمک یک ارزیابی عملکرد مناسب در قالب کارت امتیازی متوازن (BSC) و سپس استفاده از ابزارهایی نظر AHP فازی سبب خواهد شد تا بتوان به کمک ماتریس SWOT نسبت به شناسایی راهکارها و نیز مخاطرات اقدام نمود.
یکی از سه عاملی که تعیین کننده قلمرو هر پروژهای است را میتوان مبتنی بر کیفیت در کنار زمان و هزینه دانست. کیفیت اقلام تعهدی یک پروژه یکی از زمینههایی است که می بایست توجه بیشتری بدان شود. در چنین شرایطی این تحقیق درصدد است تا رویکردی را مبتنی بر تئوری تصمیم گیری فازی ارائه نماید تا بتواند با شناسایی مهمتری شاخصها، رتبه بندی آنها و تدوین مدلی برای ارزیابی، مدیریت پروژه های ساختمانی را هدایت نماید.
چرخه PDCA به عنوان زیربنای اصلی مدیریت کیفیت جامع توانسته است پروژههای بهبود کیفیت را هدایت نماید اما همواره این سوال پیش میآید که آیا باید همه این اقدامات را همواره با هم انجام داد یا باید برخی را در یک فاز از چرخه PDCA داشت و برخی دیگر را در چرخه های دیگر تا بتوان شاخصهای مختلف را بهبود داد. در چنین شرایطی، برنامه ریزی آرمانی کمک خواهد نمود تا بتوان بین زمان، هزینه، منابع و نیز منافع آنها توازنی مناسب ایجاد نمود.
[۱] Feedback
[۲] Rework
[۳]این مطالعه دارای یک مقاله به عنوان زیربنای علمی نیز هست.
[۴] Analytical Network Processing (ANP)
برای دریافت موضوعات جدیدتر و کامل تر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
ضمنا این بخش تازه افتتاح شده است و در آینده نزدیک پربارتر خواهد بود. پس دوباره به ما سر بزنید.
کلمات کلیدی: بانک موضوع پایان نامه مدیریت کیفیت -بانک موضوعات پایان نامه مدیریت کیفیت – موضوع پایان نامه مدیریت کیفیت -موضوع جدید پایان نامه مدیریت کیفیت -موضوعات پایان نامه مدیریت کیفیت – موضوعات جدید پایان نامه مدیریت کیفیت.