یکی از دغدغه های اصلی شرکت های تلکام در داخل کشور به خصوص در مورد خدمات ADSL را می توان محدودیت در پورت های تخصیص داده شده به ایشان در مراکز مخابراتی دانست. در چنین شرایطی، لازم است تا به کمک داده کاوی بر داده های مشتری، پس از برخی از رفتارها نظیر تعویق در تمدید، عدم ارتقاء سرویس مشتری و … نسبت به تخلیه خط (تخلیه بوخت) و ارائه پورت (منبع) به مشتری دیگری که سودآوری بیشتری برای شرکت دارد، اقدام نمود. همچنین در این تحقیق درصدد بررسی رفتار مشتری و تعیین زمان و خدمتی با ارزش بیشتر [۱] نمود تا سودآوری مجموعه بر اساس شرایط کنونی، بیشینه گردد.
در شرایط کنونی که بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده بازار مالی، سودهای بانکی را تثبیت نموده است، رقابت بانک ها بر سر ارائه مفاد قراردادی متفاوتی نظیر، حداقل زمان سپرده گزاری، داشتن یا نداشتن جرایم باطل نمدن حساب، بهره مندی از تسهیلات، بیمه عمر و … قرار گرفته است. در چنین شرایطی، این تحقیق درصدد است تا با بررسی رفتار وفادارنه مشتری، به این سوال پاسخ دهد که کدامیک از این گزینه ها سبب می شود تا مشتری، نسبت به تغییر بانک یا حساب خویش اقدام نماید. برای این منظور، اطلاعات حداقل دو بانک در ایران باید مورد بررسی قرار گیرد تا میزان مهاجرت و دوام مشخص گردد.
یکی از علاقمندی های بانکداران را می بایست در این امر دانست که بتوانند منابع و مصارف خویش را پیش بینی نمایند. گرچه استانداردهایی نظیر بازل II و محاسبات اکچوئری در این زمینه موثر بوده است اما استانداردها، سرجمع پیش بینی ها را اعلام نموده و نسبت به تعیین ویژگیهای رفتاری هر یک از مشتریان، اعلام نظر نمی نماید. در چنین شرایطی، این تحقیق درصدد است با بررسی مشخصات مالی، اعتباری، شخصی و کسب وکاری هر مشتری، نسبت به استنتاج و تعیین رفتار آتی بپردازد.
گرچه در چندماه اخیر صحبت از هزینه زا بودن تراکنش های مالی در دستگاه های POS و ATM بوده است لیکن این تحقیق درصدد است مشخص نماید که چه عواملی (شامل محل استقرار دستگاه، نوع کسب و کار محل،میزان درآمد محل، نوع خدمات دریافتی و …) میتوانند سبب هزینه زا یا درامد زا بودن شوند.
[۱] Upselling
برای دریافت موضوعات جدیدتر و کامل تر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
ضمنا این بخش تازه افتتاح شده است و در آینده نزدیک پربارتر خواهد بود. پس دوباره به ما سر بزنید.