امروزه اطلاعات و دانش با زندگی بشر چنان در هم آمیخته شده است که عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیدهاند. در این شرایط نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او، سهم به سزایی در موفقیت و یا شکست سازمان خواهد داشت. در مدیریت علمی تیلور، انسان چیزی جز ابزار کار تلقی نمیشد. با ظهور نهضت روابط انسانی، نوع نگاه به انسان تغییر کرد به تدریج در کنار منابع مختلف سازمان چون منابع مالی، زیرساختهای تکنولوژیک، منابع اطلاعاتی و … منابع انسانی نیز مطرح شد و اکنون نیز صحبت از “سرمایه انسانی” است. با آغاز هزاره سوم، هر روز نقش منابع انسانی پر رنگتر شده و از آن به عنوان تنها عامل کسب “مزیت رقابتی پایدار” یاد میشود.
با افزایش و بهبود کارایی اداری، تکنولوژی به مدیران منابع انسانی این اجازه را میدهد تا از پرسنل کمتری استفاده و سهم و نقش ارزش زای بیشتری در سازمان خود ایفاد نمایند. تکامل سریع سیستمهای ارائه خدمات الکترونیک منابع انسانی سبب شده است، تا اطلاعات بیشتر و با شکل و فرمت مناسبتری در اختیار کارکنان و مدیران قرار گیرد و آنها بتوانند از این اطلاعات در راستای منافع سازمان بهره گیرند. با این حال، تأثیر تکنولوژی روی مدیریت منابع انسانی چیزی فراتر از اتوماتیک کردن فعالیتهای دفتری است. به طور کلی، روندهای تکنولوژیک تأثیر گذار بر مدیریت منابع انسانی عبارتند از: