موج تفکرات جدید، خواهان تغییر ساختار سازمانی عمودی و سنتی، از طریق حذف مرزهای میان بخشها و وظایف و حذف سلسله مراتب سازمانی است. در ساختارهای جدید سازمانی، کارها به وسیله تیمهای چند رشتهای[۲] صورت میگیرد که حول یک فرآیند محوری (و نه یک وظیفه خاص) سازماندهی میشوند. توسعه کالا، نمونهای از یک فرآیند محوری است که مستلزم فعالیت تیمی متشکل از مهندسان طراح، تحلیل گران بازار، طراحان استراتژی و یک متولی فرآیند[۳] است. فروش نیز فرآیند محوری دیگری است که متولی خاص خود را دارد. این فرآیند نیز میتواند تیمی متشکل از کادر فروش و تولید، حمل و نقل و متخصصان قیمتگذاری باشد. خدمات پس از فروش نیز فرآیند محوری سومی است که مستلزم حضور تیمی از محققان، پرسنل خدمات و تبلیغات است که برای اطمینان از جلب رظایت مشتری با متولی فرآیند همکاری میکنند. کلیت سازمان، حالتی تخت (با لایههای محدود) دارد و به وسیله یک رئیس و گروهی از مدیران ارشد (که نمایندگی وظایف خاصی همچون مالی و منابع انسانی را برعهده دارند)، اداره میشود.
مهمترین ویژگیهای شرکتهای افقی بدین قرار است:
[۱]-Horizontal Organization
[۲]-Multidisciplinary Teams
[۳]-Process Owners