فرآیند مدیریت ریسک به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان یابیم تمامی ریسک های مشخص شده مستند شده و احتمال رویداد آنها افزایش یا کاهش یافته اند. ریسک ها با این تعریف که هر رویدادی که احتمال دارد تاثیر منفی بر توانایی پروژه برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده داشته باشد، مشخص می شوند.
مدیریت پروژه پنج فرایند کلیدی زیر را در طول اجرای پروژه در نظر می گیرد:
این فرایند توانایی افزایش ریسک های مرتبط با پروژه را به تیم پروژه می دهد. روش های زیر در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند:
مدیر پروژه تمامی ریسک هایی که احتمال رویداد آنها افزایش یافته است را مورد بازبینی قرار داده و چگونگی عملی شدن یا نشدن هر ریسک را در پروژه تعیین می کند. این تصمیم گیری در ابتدا بر اساس تاثیر ریسک بر روی موارد زیر انجام می شود:
اگر ریسک به وسیله مدیر پروژه با عنوان “مرتبط با پروژه” مطرح شده باشد، ریسک به طور رسمی در فرم ثبت ریسک ها افزوده می شود و شماره ای به آن اختصاص می یابد. مدیر پروژه سپس سطح تاثیر ریسک و احتمال رویداد آن را با توجه به شدت تاثیر آن مشخص می کند.
گروه بازبینی پروژه بررسی جامعی را در خصوص تمامی ریسک های ثبت شده انجام می دهند و بر اساس تاثیر و احتمال رویداد ریسک تصمیم گیری می کنند که:
فعالیت های کاهش دهنده اثر ریسک که توسط گروه بازبینی پروژه مشخص شده و سپس اجرا می شوند معمولاً شامل موارد زیر هستند:
در راهنمایی پیكره دانش مدیریت پروژه PMBOK، مدیریت ریسك شامل چهار فرآیند به شرح زیر معرفی گردیده است :
هریك از فرآیندهای فوق در مدیریت ریسك داری مجموعهی از وظیف و مسئولیت ها هستند. اجازه دهید با تعریف یك مجموعه از ریسك، مطلب را انتها دهیم:
یك مجموعه از ریسك عبارت است از گروه بندی رویدادهی ریسك بر حسب نوع و یا پروژه.