منظور از محدودیت زمانی مقدار زمان در دسترس به منظور تکمیل پروژه میباشد.
منظور از محدودیت هزینه مقدار بودجه در دسترس برای تکمیل پروژه میباشد.
منظور از محدودیت چشم انداز فرآیندهای است که میبایست انجام شود تا نتایج نهائی پروژه به دست آید.
این سه محدودیت با هم در تعامل هستند و تغییر هر کدام موجب تغییر در محدودیت های دیگر میشود. مثلاً اگر چشم انداز پروژه (اهداف ویا کیفیت) افزایش یابد طبیعتا زمان و هزینه نیز افزایش مییابند. یک محدودیت شدید زمانی باعث افزایش هزینهها و کاهش چشم انداز میشود. همچنین بودجه کاملاً محدود باعث افزایش زمان وکاهش چشم انداز میشود. منظور از نظم وانظباط در مدیریت پروژه، تهیه ابزار وروشهائی است که تیم مدیریت پروژه (نه فقط مدیر پروژه) را قادر میسازد که کارهایشان را با در نظر گرفتن محدودیتها سازماندهی کنند(کراود،۲۰۰۵). دیدگاه دیگر در خصوص مدیریت پروژه این است که این سه محدودیت را منابع مالی، زمان و منابع انسانی در نظر بگیریم. چنانچه شما بخواهید کار را در زمان کوتاهتری به پایان برسانید شما میبایست نیروی انسانی بیشتری صرف کنید که به نوبه خود باعث افزایش هزینههای پروژه خواهد شد تا آنجائی که با انجام سریع پروژه هزینهها کاهش مییابد(اعظمی نژاد،۱۳۹۲).