به کارگیری اصول مدیریت پروژه در صنعت، مشاغل تجاری و دولتی افزایش یافته است، زیرا اکنون ثابت شده که مدیریت پروژه میتواند مشکلات و پیچیدگیهای روز افزون پروژه ها را حل کرده و به انجام هر چه بهترآنها کمک نماید(پولزر،۲۰۰۲).
پیشرفت و تغییرات سریع در زمینه صنایع و تجارت باعث شده روشهای کلاسیک نتوانند خود را به روز کنند و جوابگوی نیازهای روز هم نخواهد بود. در این روند چندین روش جدید مدیریت ابداع شده که بتوانند همواره خود را به روز نمایند. از جمله این روشها میتوان از روش مدیریت مشارکتی و مشارکت کارکنان یا PM/EI نام برد. روش مدیریت مشارکتی عبارت است از ترکیب فنون و مهارتهایی جهت آماده سازی کارکنان در تمام سطوح، بازنگری ایجاد فرصت برای مشارکت فعال در فرایند مدیریت کلیدی که به موضوعات مربوط به کارها مرتبط شده و بر آنها تاثیرمیگذارند. مشارکت کارکنان یا EI عبارت است از فرایندی که کارکنان در تمام سطوح این فرصت را پیدا میکنند که در تمام جریانهای مدیریتی کلیدی که به موضوعات مرتبط با کارها مربوط میشوند مشارکت فعال نمایند(پولزر،۲۰۰۲). این گروهها اغلب دوایر کیفی نامیده شده و دارای مسولیتهای بسیار مرتبط به یکدیگر هستند به عبارت دیگر آنها، باید تقریبا در همه ابعاد عملیاتی از جمله: تعیین هدف (اولین قدم در مدیریت پروژه)، برنامه ریزی، سازماندهی (تقسیم کارها) و تصمیم گیری شرکت نمایند. هدف جامع PE/EI یا دوایر کیفی، ایجاد یک روش مدیریتی است که کلیه کارکنان یک مجموعه را در تمام سطوح، تشویق به همکاری و هماهنگی نموده تا به اهداف مشترک خود برسند(یازیسی،۲۰۰۹).