سازمان پروژه محور[۱]، ایده جدیدی است که از سوی شرکتها، مورد استقبال واقع شده است. اینگونه سازمانها را سازمان تیم- محور، مدیریت تلفیق بهینه پروژه ها[۲] و مدیریت پروژه در سطح بنگاه نیز مینامند. این سازمانها حول پروژهها و تیمها شکل میگیرند. با نیل به هدف، پروژه، مجموعهای از فعالیتها است که به منظور نیل به نتایج خاصی انجام میشوند. با نیل به هدف، پروژه تمام میشود و این مشخصه اصلی پروژه است. معمولاً پروژهها به وسیله تیمهای کاری انجام میشوند. تیمها برای رفع مشکل یا دستیابی به هدفی خاصف گرد هم میآیند عرضه کالای جدید، نصب سیستم کامپیوتری جدید یا ساختن ساختمان، نمونههایی از این پروژهها هستند. تکمیل پروژه میتواند به شروع پروژهای دیگر یا به عملیاتی از این پروژهها هستند. تکمیل پروژه میتواند به شروع پروژهای دیگر یا به عملیاتی جاری ختم شود. عملیات جاری، معمولاً چندین هدف را دنبال میکند، ولی پروژه تنها یک هدف دارد.
سازمان پروژه محور بسیار فراتر از بکارگیری تیمها در انجام پروژهها است. لازمه این کار، طراحی مجدد سازمان است. سازمان با انجام این کار به توان تشکیل و منحل کردن دائمی تیمها دست مییابد که این کار برای پاسخگویی به چالشهای عملکردی، توسعه و حمایت از تیمها، طراحی مسیر پیشرفت شغلی، سیستمهای پاداش، فرآیند جریان اطلاعات، ارتباطات و مکانیزمهای بازخورد، الزامی است. در ساختار سنتی سلسله مراتبی سازمانها، هر بخش، وظایف مجزای را دنبال میکند. در ساختار پروژه- محور، برای تمرکز بر پروژه و نتایج آن، تیم خاصی تشکیل میشود. تمرکز بر فرآیند کسب و کار (برای حل مشکلات مشتریان)، میتواند از دیگر اهداف تشکیل تیم پروژه باشد. برای مثال در شرکت اعتباری [۳]AT&T، از کارکنان برای انجام وظایف فردی (مثل بررسی درخواستها، کنترل وضعیت اعتبارات، اطلاع رسانی به مشتریان و عقد قرارداد) استفاده میشد. این شرکت، مجدداً سازماندهی شد واز مجموعه بخشهای کارگری به تیمهای چند وظیفهای تغییر وضعیت داد. تیمهایی که تمام وظایف مربوطه را انجام داده و تنها هدفشان، افزایش اعتباردهی به مشتریان واحد شرایط است[۴]. بنابراین، بر تفکیک فعالیتهای مختلف (مانند دریافت، بازنگری، کنترل و اطلاع رسانی) تأکید نمیشود و در عوض سعی میشود تا فعالیتها در قالب فرآیندهای خاصی درآید که هدف از آنها، یافتن سریعترین راه حل برای مشتری است. نتیجه این کار، افزایش چشمگیر سرعت عمل در پردازش درخواستهای مشتریان است. (۱۹۹۴Montebello). سازمانها دریافتهاند که استراتژیهای تیم- محور و پروژه- محور، باعث کسب نتایج بهتر، انعطافپذیری بیشتر و حساسیت بیشتر (در قبال تغییرات تکنولوژی و بازار)، میشود.
[۱]- Project Based Organization
[۲]-Project Portfolio Management
[۳]- AT&T Credit Corporation
[۴]- Extending Credit to qualified customers