در زمينه اصول اساسي مديريت بهبود کيفيت موارد مختلفي را پژوهشگران عنوان کردهاند كه گاه با يكدگير تفاوت دارد. اين تفاوت نه تنها از حيث تعداد كه از لحاظ محتوا نيز به چشم ميخورد. برخي از پژوهشگران، مواردي را تحت عنوان اصول و موارد ديگري را تحت عنوان راهکارهاي مديريت بهبود کيفيت ذكر کردهاند كه اين هر دو به غير از فنون اين سيستم است. آنچه در اين تحقيق، محقق تحت عنوان اصول اساسي مديريت بهبود کيفيت آورده، نظرات پژوهشگران مختلف است كه از آن با نامهاي اصول مديريت بهبود کيفيت نام برده شده است. در ضمن مولفه هاي در نظر گرفته شده توسط محقق به عنوان عوامل موثر بر تحقق مديريت بهبود کيفيت، که کم توجهي به آنها به عنوان موانع تحقق اين سيستم قابل طرح است.
براساس مفاهيم مطرح شده زيراست که درقالب ابعاد نگرشي(بهبودمستمر، مشتري مداري، پيشگيري از نقص و … )، آموزشي، تعهد مديريتي، مشارکتي، نوآوري و ارزيابي کيفيت خدمات مورد مطالعه قرارگرفته است.
مواردي كه در اين مطالعه به عنوان اصول اساسي از آنها نام برده شده است عبارتند از: