در علم اقتصاد، شفافیت به برابری اطلاعات اطلاق میشود. شفافیت قیمت هنگامی وجود دارد كه مشتری بتواند به راحتی به مروری جامع، واضح و بی زحمت در خصوص قیمتهای اعلام شده، دست پیدا كند (په و همکاران، ۲۰۱۲).
گسترش سطح دسترسی به اطلاعات، دسترسی به جايگزين های ديگر، تراكنشهای ساده تر و تعاملات بیشتر بین مشتريان؛ پنج بعدی هستند كه قدرت مشتريان را افزايش میدهد. در نتیجه اگر شفافیت قیمت در سطح بالايی باشد، هزينه های جستجو و ارزيابی مشتری كاهش می يابد و اين امر منجر به سطح بالاتری از رضايت از قیمت میشود. سازمانهای زيادی هستند كه مشاوره هايی رابرای كمک به مشتريان طراحی كرده اند كه همه اطلاعات مربوط به كالا و قیمت را به مشتری ارائه میدهد تا بتواند به راحتی تصمیم گیری كنند. به عنوان مثال در صنعت بانکداری، برخی بانکها از بستر اينترنتی خود برای راهنمايی آنلاين مشتريان برای انتخاب بهترين نوع خدمت و تسهیلات، سپرده گذاری و حساب جاری بهره میگیرند. هدف اين برنامه ها اين است كه اطلاعات شفاف و گسترده و به روز و كاملی را درخصوص خدمات و قیمت به مشتری ارائه دهند تا در نتیجه به اين ترتیب جلب اعتماد كنند و تجربه اينها نشان میدهند كه اين امر تاثیر بسیاری بر افزايش رضايت اعتماد و فروش خواهد داشت(ماتزلر و همکاران،۲۰۰۶).