راهبردهاي مديريت دانش
- راهبرد دانش بعنوان راهبرد کسب وکار که روشي جامع و با وسعت سازماني براي مديريت دانش است، که بيشتر بعنوان يک محصول در نظر گرفته ميشود.
- راهبرد مديريت سرمايههاي فکري که بر بکارگيري و ارتقاي سرمايههايي که از قبل در سازمان وجود دارند، تاکيد دارد.
- راهبرد مسئوليت براي سرمايه دانش فردي که از کارکنان حمايت و آنها را ترغيب ميکند تا مهارتها و دانش خود را توسعه دهند و دانش خود را با يکديگر درميان گذارند.
- راهبرد خلق دانش که بر نوآوري و آفرينش دانش جديد از طريق واحدهاي تحقيق و توسعه تاکيد ميکند.
- راهبرد انتقال دانش که بعنوان بهترين فعاليت در بهبود کيفيت امور و کارايي سازمان مورد توجه قرار گرفتهاست.
- راهبرد دانش مشتري- محور که با هدف درک ارباب رجوع و نيازهاي آنها بکار گرفته ميشود تا خواسته آنها به دقت فراهم شود.
راهکارهاي رسيدن به يک سيستم دانش مدار
اکثر راهکارها را ميتوان بر اساس الگوهاي زير دسته بندي نمود:
- مبتني بر تکنولوژي
- مبتني بر سازمان و نيازهاي آن
- سيستمي عمومي و قالب بندي شده
- بسترسازيهاي لازم براي تفکر بر پايه دانش
با توجه به موارد گفته شده ميتوان نکات زير را براي طراحي يک سيستم موفق مديريت دانش ضروري دانست:
- بسترسازيهاي فرهنگي – آموزشي
- بسترسازيهاي لازم براي نصب و راه اندازي سيستم
- طراحي سيستم جامع و ترسيم دورنماي مورد نظر
- برنامه ريزي و فازبندي مراحل اجرايي
- رهبري مدرن در کنار مديريت کارآمد به عنوان ضروريترين پيشنياز
تکنیک های مدیریت دانش
- تکنیک کافه دانش
- تکنیک گروههای هم نظر
- تکنیک ابزارهای جستجوی پیشرفته
- تکنیک خوشه دانش
- تکنیک نقشه دانش
- تکنیک مدل بلوغ مدیریت دانش
- تکنیک مربی