فرض کنید مسئولیت تصمیم گیری درباره استخدام یک نفر برای شغلی خاص را برعهده گرفته اید. این فرد ممکن است یک پرستار، لوله کش، مامور پلیس یا معلم باشد. چندین متقاضی برای این کار وجود دارد و کار شما تصمیم گیری دایره استخدام یکی از این متقاضیان است. برای این انتخاب چه کاری انجام می دهید. چگونه می فهمید که کدام ویژگی ها یا صفات را در کارمند بالقوه جستجو کنید؟چگونه میخواهید وجود ویژگیهای مورد نظر را در متقاضی بررسی کنید؟
طی جنگ جهانی اول ارتش آمریکا اولین سازمانی بود که از آزمونهای بزرگ مقیاس برای تعیین جایگاه شغلی افراد استفاده کرده است.
پنج روش برای سنجش ویژگیهای مطرح می شود که استفاده گستردهای در گزینش و تعیین پست دارند.
آزمون های روانشناختی: شامل مجموعه ای استاندارد از مولفه ها یا وظایفی است که فرد در شرایط کنترل شده آنها را تکمیل میکند.
برگه های اطلاعات شرح حال: سوالهایی درباره ی تجربه های قبلی مانند سطح تحصیلات یا تجربه کاری مطرح می کنند.
مصاحبه: جلسه ای است بین متقاضی شغل و یک فرد شاغل در سازمان که درباره تصمیم گیری برای استخدام، صاحب نظر است.
نمونه کار: آزمونی است که از افراد میخواهد شغل شبیه سازی شده را اجراکنند. ابزارها و وسایل مورد نیاز را در اختیار فرد قرار می دهند و او باید وظیفه خاصی را شبیه سازی کند.
مرکز ارزیابی: یک مجموعه سنجش شامل شبیه سازی وظایف شغل است و مطلوب بودن کاری را که فرد انجام می دهد، اندازه گیری میکند. این آزمون معمولا برای مشاغل مدیریتی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع: گروه کلید کبری سبزعلی یمقانی – روانشناسی صنعتی و سازمانی