ارزیابی ها نشان می دهد که هرگاه کارکنان یک سازمان از شغل خود رضایت داشته باشند سازمان آنها نیز دارای اثرات مثبتی خواهد بود و به صورت یک سازمان اثربخش و مفید درخواهد آمد.
علاوه بر موارد مذکور، رضایت شغلی نتایج دیگری دارد. کارکنان کاملاً راضی گرایش کمتری در مورد تسلیم شکایت دارند. از سلامت جسمانی و روانی بیشتری برخوردارند، طول عمرشان بیشتر است، وظایف جدید مرتبط باشغل را سریع یاد می گیرند و با موانع شغلی کمتر روبه رو می شوند.
کارکنانی که درنهاد و سازمان رضایت شغلی دارند کم کاری کمتری خواهند داشت به وظایف محوله خوب و بهتر عمل میکنند که خود این باعث افزایش راندمان افراد و در نهایت پیشرفت سازمان خواهد شد که افراد و هم سازمان به اهداف خودشان خواهند رسید.
برای ایجاد انگیزه در افراد باید به زمینه های ناامیدی و ناکامی و افت رفتارهای و فعالیت ها پی برد. برسی دلایل عدم موفقیت شغلی، تلاش برای بازسازی نقاط منفی و از بین بردن یا کاهش آن ها، شناخت نیازهای روانی و جسمانی از اقدامات اساسی برای ایجاد انگیزه در افراد می باشد. باید درباره افرادی که استخدام شدند فکر کرد و پرسید که:
درصورت مثبت جواب سوال های فوق می توان در افراد ایجاد انگیزه کرد و از کاهش رضایت شغلی در سازمان جلوگیری کرد.
منبع: گروه کلید کبری سبزعلی یمقانی – روانشناسی صنعتی و سازمانی