اطلاع رسانی در مدیریت اجتماعی منابع انسانی باید بتواند در آن واحد اولاً تصویر روشنی از کم و کیف منابع انسانی سازمان و اداره امور اجتماعی به مدیران بدهد، ثانیاً در جهت اهداف استراتژیک سازمانی اطلاعات مطمئنی را به منظور اخذ تصمیمات مهم مدیریتی منابع انسانی در اختیار مدیران مسئول بگذارد.
معمولاً اطلاعات را از نظر طبیعتشان میتوان بصورتهای مختلف دستهبندی کرد که در ادامه بحث به آنها میپردازیم.
به طور کلی، با استفاده از سیستمهای اطلاعاتی اجتماعی میتوان به سه هدف زیر رسید:
یکی از مهمترین ابزار اطلاع رسانی در مدیریت منابع انسانی که میتوان آن را با استفاده از کامپیوتر یا بدون استفاده از آن پیاده کرد “بیلان اجتماعی[۱] ” میباشد که امروزه در اکثر کشورهای صنعتی دنیا تهیه سالانه آن اجباریست. به عنوان مثال در فرانسه تهیه بیلان اجتماعی برای مؤسساتی که بیش از ۳۰۰ نفر کارمند دارند اجباری است. بیلان اجتماعی که به عنوان ابزار اطلاعاتی دارای کاربردهای زیادی در امر اطلاع رسانی به مدیران میباشد، از طریق اندازه گیری کمی و کیفی فعالیتهای اجتماعی سازمان را در جهت پیدا کردن معیارهایی برای مدیریت بهتر منابع انسانی و برآورد نیازهای منابع انسانی یاری میدهد و مشخص میکند که آیا محیط اجتماعی سازمان، روابط کاری، مهارتها و غیره در جهت صحیح هدایت شده و مورد بهره برداری قرار میگیرند یا خیر.
۱- برای اطلاع بیشتر از بیلان اجتماعی یا حسابداری اجتماعی رجوع شود به مقاله محمد رضا پژوهی: حسابداری منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۸٫