تشریح رفتار مشتری در واقع همان مطالعه و بررسی مصرف کنندگان (مشتریان) و فرآیندهایی میباشد که آنها به کار می-گیرند تا به محصولات و خدمات مورد نظر خود اولویت دهند. یک تعریف عمیق تر شامل چگونگی تاثیر گذاری این فرآیند بر جهان میباشد. رفتار مشتری، ایده ها را از چندین حیطه ی علمی شامل روانشناسی، بیولوژی، شیمی و اقتصاد به هم ربط میدهد.
تمام تصمیم گیری های بازاریابی بر اساس فرضیات و دانش رفتار مشتری میباشند تحقیق در مورد رفتار مشتری یک فرآیند بسیار پیچیده است، اما درک رفتار مشتری برای بازاریاب ها خیلی مهم است. آنهامیتوانند با درک رفتار مشتری فعالیتهای زیر را انجام دهند: