مشتري
بنابرتعاريف مشتري، تمامي سازمان ها اعتقاد دارند كه مشتري، رئيس است و مشتري، پادشاه است. فرايند مشتري گرايي با سلام كردن آغاز ميشود و هرگاه، ارتباطي برقرار ميشود، طرفين مشتري يكديگر ميشوند. دريافت كنندة پيام، مشتري است و اين سرآغاز گسترة جهاني تجارت و مديريت مشتري گرا است.
تعاريف گوناگوني از مشتري، بيان شده كه به ذكر تعدادي از آنها ميپردازيم:
مشتري: دريافت كننده محصول يا خدمت.
مشتري: هر فردي كه در ارتباط با ما است.
مشتري: دريافت كنندة خروجي هر فعاليت يا فرآيند.
مشتری و انواع آن
تقسيم بندی مشتری به لحاظ نحوه حضور وی در فرآيند خريد به شکل های زير انجام میشود:
- مشتری حقيقی: به افرادی با ماهيت فردی و حقيقی خود در فرآيند خريد شرکت میکنند مشتری حقيقی گفته می شود.
- مشتری حقوقی: به شرکتها، سازمان ها، نهادها و بنگاههای اقتصادی که در چارچوب شخصيت های حقوقی در فرآيند خريد شرکت میکنند، مشتری حقوقی گفته می شود.
- مشتری سازمانی: مشتری از ديدگاه سازمان توليد کننده کالا يا عرضه کننده خدمات نيز به دو قسمت درون و برون سازمانی تقسيم بندی شده است. بدين ترتيب که در زنجيره های توليدی و خدماتی، مشتريان کسانی هستند که نتيجه کار، معطوف به ايشان است. مثلاً در خط توليد خودرو، واحد مونتاژ کننده، مشتری سازنده قطعه است. اين گونه مشتريان را مشتری درون سازمانی می گویند. در همين سازمان، مصرف کننده خودرو، مشتری برون سازمانی است.
- مشتری جغرافيايی: تقسيم بندی ديگری که برای مشتری مطرح شده است، مربوط به محدوده جغرافيايی است، بدين ترتيب که مشتری موجود در يک جغرافيايی است، بدين ترتيب که مشتری موجود در يک محدوده جغرافيايی (محله، منطقه، شهر، کشور) مشتری داخلی و خارج از محدوده جغرافيايی موردنظر مورد نظر، «مشتری خارجی» نام دارد.
رتبه بندي مشتري
از زواياي مختلف، مي توان مشتري را به انواع مختلفي تقسيم كرد كه از اين انواع مي توان به مهمترين آنها به شرح زير نام برد؛
- درجه بندي مشتري از جنبة ميزان رضايت مندي آنها
- درجه بندي مشتري از نظر رفتار آنها
- درجه بندي مشتري از نظر قدمت.