رفتار خريد مصرفكننده همواره بهعنوان يك موضوع مهم بازاريابي مطرح بوده است. اساس رفتار مصرفكننده بر طبق ۵ مرحله زير است:
نيات خريد، به احتمال اينكه مشتريان در يك موقعيت خريدي كه پيش مي آيد، برندي خاص از يك طبقه محصول را خريداري كنند، اشاره دارد. نيات خريد يكي از مفاهيم عمده مطالعه شده در نوشتجات بازاريابي مي باشد كه كاربرد روتين در تحقيقات مصرفي كه با اهدافي متفاوت (مثل مفهوم محصول جديد، تست هاي نسخه برداري، مطالعات ردگيري و تقسيم بندي) انجام شده، دارد. مديران بازاريابي به نيات خريد مصرف كننده به منظور پيش بيني فروش محصولات و خدمات موجود و يا جديد، توجه دارند. داده هاي نيات خريد مي توانند به مديران بازاريابي در تصميمات بازاريابي مرتبط با تقاضاي محصول (محصولات موجود و جديد)، بخش بندي بازار و استراتژي هاي تبليغاتي كمك كنند. نيات خريد، به احتمال اينكه مشتريان در يك موقعيت خريدي كه پيش مي آيد، برندي خاص از يك طبقه محصول را خريداري كنند، اشاره دارد.