هر شبکه ای که خرید و فروش کالا و خدمات در آن انجام می پذیرد بازار نامیده میشود و لزوماً وجود مادی و فضای مشخصی ندارد. به عنوان مثال، معاملات سهام در سطح جهانی بازاری است که عملیات آن صرفاً از طریق شبکه مخابرات بین المللی انجام میگیرد و جای معینی ندارد.
بازار رقابتی به بازاری اطلاق میشود که در آن تعداد زیادی خریدار و فروشنده مطلع و آگاه، طوری عمل میکنند که هیچ کدام نمیتوانند بر سطح قیمت تأثیر بگذارند. در بازار رقابت، شرکتها اجباراً باید شیوه هایی از تولید را به کار گیرند که از کمترین هزینه و بالاترین میزان کارایی برخوردار باشد تا بدین ترتیب بتوانند به مصرف کننده در تحصیل کالایی با کیفیت بهتر و قیمت پایینتر کمک کنند. در این حالت منابع کل اقتصاد به شیوهای کارآمدتر مورد استفاده قرار میگیرد. باید این نکته را خاطر نشان شد که مفاهیمی مثل بازار رقابتی و بازار انحصاری مفاهیمی نسبی هستند. در واقع اگر انواع بازارها را از نظر نوع رقابت دسته بندی کنیم، میتوان گفت انواع بازارها طیفی است که یک سر آن بازار رقابت کامل و سر دیگر آن انحصار کامل وجود دارد.