ديدگاهي سيستماتيك از اجراي MIS
ديدگاهی سيستماتيك از اجرای MIS
شهریور ۲۳, ۱۳۹۳
موضوعات پایان نامه و تحقیق در زمینه جامعه شناسی
موضوعات پایان نامه جامعه شناسی | بخش اول
شهریور ۲۴, ۱۳۹۳
سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

یکی از گامهای اساسی در جمع آوری اطلاعات بازاریابی، راه اندازی يك سيستم مديريت اطلاعات بازاريابي در سازمان مي ‌باشد. هدف از ايجاد اين سيستم، ارائه اطلاعات مورد نیاز مديريت جهت اتخاذ تصمیمات بهتر مي‌ باشد. اين اطلاعات را مي‌توان از منابع داخلی و خارجی شركت جمع آوری كرد. نکته مهم اين است كه اطلاعات مناسب و مورد نیاز، به شكلي مناسب و صحیح جمع آوری شده و طوری در اختیار مدیر قرار گیرد كه او را در اتخاذ تصمیمات بهتر ياري كند.

که شامل افراد، تجهیزات، روشهای جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع به موقع اطلاعات مورد نیاز مدیران بازاریابی برای تصمیم گیری نهایی طراحی می شود و این اطلاعات توسط منابع داخلی شرکت و بر اساس تحقیقات بازاریابی و از طریق فرایند اطلاع رسانی بازاریابی صورت می گیرد. عوامل مختلفی از جمله محیط داخلی شرکت، توزیع کنندگان، تولیدکنندگان، واسطه های فروش، مصرف کنندگان و رقبا همگی بر سیستم بازاریابی تاثیر گذارند.

یکی از مهمترین نکات در سیستم بازاریابی بررسی تاثیرات تجارت خارجی در این پروسه می باشد. دقت نظر کافی در قوانین سازمان تجارت جهانی(GATT) و اشراف به قوانین و مقررات گمرکی و تعرفه کالاها، توجه به نرخ تاثیر ارز ها و نرخ بهره بین بانکی در بازارهای مالی بین المللی از جمله نکاتی است که همه بر محیط سیستم بازاریابی تاثیرات شگرفی دارند و لذا متخصصین علم اقتصاد با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده می توانند به اخذ تصمیمات درست در صحنه رقابت اقتصاد جهانی کمک شایانی بکنند.

کسب اطلاعات از منابع داخلی معمولا سریع تر و کم هزینه تر از سایر منابع اطلاعاتی است ولیکن کارآیی لازم را ندارد، روش دیگر جمع آوری اطلاعات نظارت بر نحوه فعالیت رقبا از طریق تجزیه و تحلیل و بررسی وضعیت خرید و فروش محصولات تولیدی رقبا می باشد و شرکتها می توانند با استفاده از این اطلاعات، سبک و خط مشی های تبلیغاتی را در فضای رسانه ای مختلف بر اساس بودجه تبلیغاتی مورد نظر شرکت و در مقایسه با رقبای بازار بررسی نمایند.

اطلاعات کسب شده توسط تحقیقات بازاریابی میتواند برای شناسایی و تعیین فرصتها و تهدیدهای موجود در بازار بر کار آیی و فهم بهتر فرآیند بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد . تحقیقات بازاریابی می تواند در زمینه های مختلف به اندازه گیری توان بالقوه بازار، تجزیه و تحلیل سهم بازار، تعیین خصوصیات بازار، تجزیه و تحلیل فروش، سیاستهای قیمت گذاری کالا توسط رقبا و پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت روند فعالیتهای تجاری بازار بپردازد. در نگاه اقتصاد خرد به بازار مصرف با توجه به نظریه مصرف اولیه خانوار و اصل حداکثر مطلوبیت نهایی منحنی مصرف ، افراد برای تامین نیازهای اولیه  کل بودجه خود را صرف تامین نیازهای اشباع نشده می کنند و چیزی برای پس انداز باقی نمی ماند.

مدیریت سیستم های اطلاعاتی (MIS) در واقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرآیندهای تجاری را بارور تر کنند.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*