مطالب آموزشی معماری
ویژگیهای فضای باز مشترک
دی ۸, ۱۳۹۵
مطالب آموزشی معماری
فضاهاي عمومي، نیازهای انسانی و تعاملات
دی ۸, ۱۳۹۵
مطالب آموزشی معماری

مطالب آموزشی معماری

مراکز تجاری محله ای

چنانچه از نامش پیداست، در اغلب محلات شهرمان با محدوده ای روبرو می شویم که چند مغازه کوچک را شامل می شود و نیازمندی های روزانه ی شهروندان را از این طریق برآورده می سازد. بسیاری از نیازمندی های عمومی روزانه از این طریق تأمین می شود اما چنین مراکزی در تأمین سایر نیازمندیها از جمله البسه، لوازم منزل و … ناتوان است.

مراکز تجاری در جوار خیابان ها

شکل گیری خیابانهای نوین و حضور اتوموبیل در بافت شهری طراحی بدنه ی خیابانها را با خود خود به همراه می آورد که مجموعه ی دکانها و مغازه ها را در امتداد مسیر خود جای می داد. این نوع شکل گیری می تواند کیلومترها تابع مسیر خیابانها به گسترش خطی خود ادامه دهد و نتیجه اینکه خیابان های با اهمیت شهری با این نوع گسترش تجاری احاطه می شود.

پاساژها

با شکل گیری خیابانهای اتومبیل رو به عنوان مسیرهای نوین شهری، همچنین با توجه به شکل گیری راسته های تجاری در جوار آنها ساختارهایی نیز مانند کاروانسراهای بازار در جوار خیابانها شکل گرفت که اغلب فعالیتهای همگرا در آن متمرکز می شود و این پاساژها طبقات متعددی دارند که ۲ یا ۳ طبقه اول آنها به فضاهای تجاری و مابقی به کا رگاه های صنعتی کوچک اختصاص می یابد. طراحی مجموعه مورد نظر از این قبیل مراکز می باشد.

مجموعه های تجاری

این مجموعه ها در حقیقت چهره ای نوین از همان پاساژها هستند که مجموعه ای از مغازه ها و فروشگاهها را در اطراف راهروهایی شکل می دهند و در این مجموعه ها نیز همگرایی عملکردی وجود دارد.

فروشگاه های بزرگ

این نوع فروشگاهها با الگوبرداری از نمونه های  خارجی تا سال ۱۳۷۷ برای اولین بار در تهران خودنمایی کرد و آن فروشگاه فردوسی نام داشت. چهره تجاری نوینی را پدید آورد که کلیه نیازمندی ها را در زیر یک سقف و به صورت پلان آزاد در اختیار خریدار قراار می داد.

فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاه هایی اطلاق می شود که با بهره گیری از یک مدیریت مرکزی، با امکانات و تجهیزات به عرضه ی مایحتاج عمومی اعم از ضروری، حساس، اساسی و خدماتی می پردازد. این فروشگاه در نقاط محل های مناسب پرجمعیت شهری و در تقاطع شبکه ی راههای سریع السیر قرار داشته و از امکانات حمل و نقل عمومی برخوردار خواهد بود. در این فروشگاه ها عرضه کالاهای اساسی و کالاهایی را که در خانواده از اهمیت برخوردارند مانند خوار و بار، میوه و تره بار، گوشت و مواد پروتئینی، پوشاک، و منسوجات در اولویت قرار دارند و با قیمت عادلانه و یکسان و کیفیت مورد تأیید عرضه می گردد.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =