مشاوره و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مهندسی صنایع
موضوعات پایان نامه مدیریت کیفیت | بخش اول
مهر ۱۴, ۱۳۹۳
آموزش مطالب روز حقوق
تعریف دولت از منظر حقوق
مهر ۱۶, ۱۳۹۳
مشاوره و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مهندسی صنایع

مشاوره و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مهندسی صنایع

ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد و بهبود زنجیره تامین با تلفیق مدل SCOR و نیز مدل کارت امتیازی متوازن:

مدل SCOR سالیان متمادی است که به عنوان روشی جهت عارضه یابی زنجیره تامین استفاده می­شود. با این وجود، ایراداتی از جمله درنظر نگرفتن استراتژی و نیز حرکت به سمت تعالی مجموعه­ها نیز بدان وارد شده است. این تحقیق درصدد است با ارائه یک مدل ریاضی، نه تنها این رویکرد را با مدل کارت امتیازی متوازن عجین نموده بلکه درصدد است مسیر بهبود را بر اساس مدل تلفیقی بدست آمده، مدیریت نماید. استفاده از الگوریتم­های فارابتکاری و نیز شاخص­های کیفی زنجیره می­تواند تاثیر مناسبی در ایجاد نآوری در این حوزه داشته باشد.

ارائه الگو بکارگیری مدیریت کیفیت جامع در زنجیره تامین قطعات یدکی مکانیکی:

فلسفه مدیریت کیفیت جامع[۱] در بازار پر رونق کیفیت در دهه­های پایانی قرن بیستم شکل گرفت و پیرو آن تا به امروز، مطالعات متعددی در این حوزه به انجام رسیده است. دمینگ[۲] به عنوان بنیان­گذار اصلی این فلسفه معتقد است که می­بایست اصول مختلفی در این حوزه رعایت شوند که همگی حول یک هدف هستند و آن هم جاری شدن فرهنگ کیفیت و بهبود مستمر در سازمان­ها است. به واقع مدیریت کیفیت جامع معتقد است که در تمامی کارها، تصمیمات و اقدامات باید اولویت اصلی سازمان، کیفیت باشد؛ کیفیتی که بتواند مزیت رقابتی ایجاد نموده و نتایج خویش را در قالب مفاهیمی چون سهم بازار، جذابیت محصول و سود خالص به رخ رقیبان کشد.

مطالعات مختلف در سالیان اخیر به دنبال این واقعیت هستند که الگوهای جامعی برای سیستم­های مدیریت کیفیت جامع ارائه نمایند تا اولاً بتوانند با انواع پیچیدگی­هایی که حاصل تنوع محصول، تنوع منابع تامین‌کننده و … است در سازمان خویش مقابله نموده و ثانیاً به دنبال برطرف نمودن ریشه­های اصلی نه تنها در درون سازمان بلکه در درون زنجیره تامین خویش باشند.

این تحقیق درصدد است تا به مطالعه نحوه طراحی الگوی یکپارچه مدیریت کیفیت جامع برای قطعات یدکی مختلف بپردازد. از این رو در تلاش است تا به در نظر گرفتن جوانب مختلف و دیدگاه­های متنوع پرداخته و با نگاهی همه جانبه سعی خواهد نمود. با لحاظ این واقعیت­ها و شرایط خاص قطعات مختلف (شامل شیوه­ها و فرآیندهای تولید، تخصص­ها، منابع تامین و …) به صورت ویژه در زمینه قطعات یدکی به ارائه طرح جامعی بپردازد.

ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت کیفیت سازمانی با استفاده از مفاهیم BSC در ترکیب با روشهای DEMATEL و ANP فازی:

سازمان­های امروزی بر خلاف سازمان­های سنتی به این باور رسیده­اند که می­بایست دائماً خود را در چرخه بهبود قرار دهند و مبتنی بر منطق دمینگ، برای خود برنامه دائمی و مستمر داشته باشند. جوانب مختلفی می­تواند در ارزیابی عملکرد و نیز برنامه­ریزی رعایت گردد که یکی از مفاهیم موثر در ادبیات را می­توان مبتنی بر رویکرد ارزیابی عملکرد متوازن[۳] دانست. این رویکرد قادر است تا چهار بُعد مختلف مالی، مشتری، فعالیت و آموزش (رشد) را برای هر سیستم یا زیرسیستمی مورد سنجش قرار دهد. با این وجود همواره در مسائل این حوزه شاخص­ها و معیارهای بسیار متنوعی می­تواند برای بررسی این ابعاد مورد استفاده قرار گیرد که تصمیم­گیرندگان ارشد را دچار سردرگمی می­نماید. برای این منظور لازم است بنابر سازمان و سیستم در حال مطالعه، شاخص­های محتمل شناسایی و بر اساس منطقی محکم، موثرترین آنها شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرند. سیستم مدیریت کیفیت به عنوان یکی از سیستم­های موثر در تحویل محصول یا خدمت با کیفیت نقشی غیرقابل انکاری خواهد داشت. این سیستم به عنوان نماینده تفکر مدیریت کیفیت می­تواند مورد سنجش عملکرد قرار گیرد و از این رو لازم است تا در دو فاز متوالی ولی مستقل، ابتدا عوامل موثر در این حوزه بر مبنای تکنیک TOPSIS و به مدد مفاهیم BSC، شناسایی و رتبه­بندی شوند و پس از آن در دومین گام، لازم است تا مبتنی بر روش ANP به بررسی و پیش­بینی عملکرد آتی سیستم بر اساس مقادیر و تجارب گذشته پرداخت. خروجی این تحقیق می­تواند به عنوان یک ارزیابی جامع از وضعیت سیستم مدیریت کیفیت در نظر گرفته شود که توان آینده­نگری و ایجاد بهبود را به مسئولین متولی کیفیت ارائه خواهد نمود.

 سیستم­های مدیریت کیفیت گرچه در ظاهر امر با مطالعات آماری و کمی در مورد محصولات به شهرت رسیده­اند لیکن هنگامی که به فلسفه­هایی چون مدیریت کیفیت جامع نگریسته می­شود، این امر به ذهن تبادر می­یابد که ارزش این چنین سیستم­هایی ریشه در بنیان فکری سازمان داشته و نه تنها محصولات را دائماً بازرسی می­نماید بلکه انواع فرآیندها، واحدها و حتی تصمیمات را به چالش خواهد کشید و به عبارت بهتر، همگان را وادار به تفکری درست و در جهت رشد و پیشرفت هدایت خواهد نمود. ارزیابی عملکرد این سیستم که خود متولی بهبود در سازمان است به مثابه سلامت پزشکی است که در صورت سلامت خویش می­توان انتظار هر نوع تحول مثبتی را داشت و اگر به بیماری دچار شود می­بایست از کارآیی آن چشم پوشید و حتی در انتظار بروز خطاهایی محرض از آن بود.

به مدد روش­های ارائه شده می­توان ابتدا سلامت این سامانه را در بوته آزمایش گذاشت و برای بهبود آن، روش­های مختلفی را به مدد پیش­بینی آتی مورد بررسی قرار داد.

[۱] Total Quality Management (TQM)

[۲] Deming

[۳]Balanced-Score card

برای دریافت موضوعات جدیدتر و کامل تر و  مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

ضمنا این بخش تازه افتتاح شده است و در آینده نزدیک پربارتر خواهد بود. پس دوباره به ما سر بزنید.

کلمات کلیدی: بانک موضوع پایان نامه مدیریت کیفیت -بانک موضوعات پایان نامه مدیریت کیفیت – موضوع پایان نامه مدیریت کیفیت -موضوع جدید پایان نامه مدیریت کیفیت -موضوعات پایان نامه مدیریت کیفیت – موضوعات جدید پایان نامه مدیریت کیفیت.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*