تعریف و مفهوم پروژه
شهریور ۱۵, ۱۳۹۳
کاربردهای مدیریت پروژه
شهریور ۱۵, ۱۳۹۳

زمان

منظور از محدودیت زمانی مقدار زمان در دسترس به منظور تکمیل پروژه می­‌باشد.

هزینه

منظور از محدودیت هزینه مقدار بودجه در دسترس برای تکمیل پروژه می­‌باشد.

چشم انداز

منظور از محدودیت چشم انداز فرآیندهای است که می­بایست انجام شود تا نتایج نهائی پروژه به دست آید.

این سه محدودیت با هم در تعامل هستند و تغییر هر کدام موجب تغییر در محدودیت های دیگر می­‌شود. مثلاً اگر چشم انداز پروژه (اهداف ویا کیفیت) افزایش یابد طبیعتا زمان و هزینه نیز افزایش می­‌یابند. یک محدودیت شدید زمانی باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش چشم انداز می‌­شود. همچنین بودجه کاملاً محدود باعث افزایش زمان وکاهش چشم انداز می­‌شود. منظور از نظم وانظباط در مدیریت پروژه، تهیه ابزار وروشهائی است که تیم مدیریت پروژه (نه فقط مدیر پروژه) را قادر می­سازد که کارهایشان را با در نظر گرفتن محدودیتها سازماندهی کنند(کراود،۲۰۰۵). دیدگاه دیگر در خصوص مدیریت پروژه این است که این سه محدودیت را منابع مالی، زمان و منابع انسانی در نظر بگیریم. چنانچه شما بخواهید کار را در زمان کوتاهتری به پایان برسانید شما می­بایست نیروی انسانی بیشتری صرف کنید که به نوبه خود باعث افزایش هزینه‌های پروژه خواهد شد تا آنجائی که با انجام سریع پروژه هزینه‌ها کاهش می­‌یابد(اعظمی نژاد،۱۳۹۲).

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =