ساختار سازمان عمودی و مهمترین ویژگی ها و عیب های آن
بهمن ۱۵, ۱۳۹۳
ساختار سازمان های آینده | سازمان های تطبیقی | شرکت های تخت | شرکت های توخالی | شرکت های مجازی
بهمن ۱۹, ۱۳۹۳

سازمان پروژه محور[۱]، ایده جدیدی است که از سوی شرکت­ها، مورد استقبال واقع شده است. اینگونه سازمان­ها را سازمان تیم- محور، مدیریت تلفیق بهینه پروژه ها[۲] و مدیریت پروژه در سطح بنگاه نیز می­نامند. این سازمان­ها حول پروژه­ها و تیم­ها شکل می­گیرند. با نیل به هدف، پروژه، مجموعه­ای از فعالیت­ها است که به منظور نیل به نتایج خاصی انجام می­­شوند. با نیل به هدف، پروژه تمام می­شود و این مشخصه اصلی پروژه است. معمولاً پروژه­ها به وسیله تیم­های کاری انجام می­شوند. تیم­ها برای رفع مشکل یا دستیابی به هدفی خاصف گرد هم می­آیند عرضه کالای جدید، نصب سیستم کامپیوتری جدید یا ساختن ساختمان، نمونه­هایی از این پروژه­ها هستند. تکمیل پروژه می­تواند به شروع پروژه­ای دیگر یا به عملیاتی از این پروژه­ها هستند. تکمیل پروژه می­تواند به شروع پروژه­ای دیگر یا به عملیاتی جاری ختم شود. عملیات جاری، معمولاً چندین هدف را دنبال می­کند، ولی پروژه تنها یک هدف دارد.

سازمان پروژه محور بسیار فراتر از بکارگیری تیم­ها در انجام پروژه­ها است. لازمه این کار، طراحی مجدد سازمان است. سازمان با انجام این کار به توان تشکیل و منحل کردن دائمی تیم­ها دست می­یابد که این کار برای پاسخگویی به چالش­های عملکردی، توسعه و حمایت از تیم­ها، طراحی مسیر پیشرفت شغلی، سیستم­های پاداش، فرآیند جریان اطلاعات، ارتباطات و مکانیزم­های بازخورد، الزامی است. در ساختار سنتی سلسله مراتبی سازمان­ها، هر بخش، وظایف مجزای را دنبال می­کند. در ساختار پروژه- محور، برای تمرکز بر پروژه و نتایج آن، تیم خاصی تشکیل می­شود. تمرکز بر فرآیند کسب و کار (برای حل مشکلات مشتریان)، می­تواند از دیگر اهداف تشکیل تیم پروژه باشد. برای مثال در شرکت اعتباری [۳]AT&T، از کارکنان برای انجام وظایف فردی (مثل بررسی درخواست­ها، کنترل وضعیت اعتبارات، اطلاع رسانی به مشتریان و عقد قرارداد) استفاده می­شد. این شرکت، مجدداً سازماندهی شد واز مجموعه بخش­های کارگری به تیم­های چند وظیفه­ای تغییر وضعیت داد. تیم­هایی که تمام وظایف مربوطه را انجام داده و تنها هدفشان، افزایش اعتباردهی به مشتریان واحد شرایط است[۴]. بنابراین، بر تفکیک فعالیت­های مختلف (مانند دریافت، بازنگری، کنترل و اطلاع رسانی) تأکید نمی­شود و در عوض سعی می­شود تا فعالیت­ها در قالب فرآیندهای خاصی درآید که هدف از آنها، یافتن سریع­ترین راه حل برای مشتری است. نتیجه این کار، افزایش چشمگیر سرعت عمل در پردازش درخواست­های مشتریان است. (۱۹۹۴Montebello). سازمان­ها دریافته­اند که استراتژی­های تیم- محور و پروژه- محور، باعث کسب نتایج بهتر، انعطاف­پذیری بیشتر و حساسیت بیشتر (در قبال تغییرات تکنولوژی و بازار)، می­شود.

[۱]- Project Based Organization

[۲]-Project Portfolio Management

[۳]- AT&T Credit Corporation

[۴]- Extending Credit to qualified customers

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 7 = 1