موضوعات پایان نامه مهندسی عمران | گرایش سازه هیدرولیکی
موضوعات پایان نامه مهندسی عمران | گرایش سازه هیدرولیکی
بهمن ۱۱, ۱۳۹۳
روشهای پیش بینی تکنولوژی
بهمن ۱۴, ۱۳۹۳
مطالب آموزشی مدیریت

مطالب آموزشی مدیریت

هدف از استراتژی کسب و کار دستیابی به مزیت اقتصادی پایدار است. هدف از استراتژی تکنولوژی دستیابی به مزیت تکنولوژی پایداری است که مزیت رقابتی مشخصی را بدنبال دارد. این دو استراتژی باید کاملأ با هم مرتبط و یکپارچه باشند.

مدیریت تکنولوزی زمانی موفق خواهد بود که میان این دو استراتژی ارتباطی مناسب برقرار نماید. استراتژی تکنولوژی همانا بکارگیری، توسعه و نگهداری کلیت دانش و توانایی شرکت است.

عوامل فراوانی بر موفقیت کسب و کار تأثیر می گذارد. گرچه تکنولوژی عامل بسیار مهمی به شمار می رود ولی به تنهایی برای تضمین موفقیت کسب و کار کافی نیست. کسب و کار موفق همانا یکپارچه سازی نوآوری تکنولوزی با تولید، بازاریابی، مالی و نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف تعیین شده است. مطالعات فروهمن نشان می دهد که در میان شرکتهایی که از تکنولوژی به عنوان یک سلاح رقابتی استفاده می کنند دو مشخصه مشترک به شرح ذیل وجود دارد:

  1. نگاه مدیریت به تکنولوژی به عنوان یک سلاح عمده رقابتی است.
  2. از این معیارها برای تعیین حمایت یا عدم حمایت از پروژه ها استفاده می شود:ب. ای پروژه موجبات پیشتازی تکنولوژی را فراهم می آورد؟
  3. ج. آیا پروژه مشکلات مشتریان را مرتفع می کند.
  4. الف. آیا پروژه به تحقق اهداف کسب و کار کمک می کند؟

هدف اولیه استراتژی در هر کسب و کار پاسخ دهی به سه سوال اصلی زیر است:

  1. شرکت در چه نوع کسب و کاری فعال شود؟
  2. چگونه شرکت می تواند موقعیت مناسبی در آن کسب و کار بدست آورد؟
  3. برای موقعیت مورد نظر به چه نوع تکنولوزی، روش تولید یا روش بازار یابی نیاز است؟

تکنولوژی به سازمان موقعیت رقابتی می بخشد. اما مدیران برای اینکه از تکنولوژی به عنوان سلاح رقابتی استفاده کنند باید آن را به عنوان بخشی از سیستم کسب و کار خود مدیریت نمایند. رویکرد پورتر تدوین استراتژی رقابتی و تأکید بر بهینه سازی کارایی زنجیره ارزشی است. پورتر پیشنهاد می کند که در تدوین استراتژی تکنولوژی مراحل زیر طی شود:

  1. شناسایی تمامی تکنولوژی ها، تکنولوژی های فرعی و متمایز کننده زنجیره ارزشی
  2. شناسایی تکنولوژی سایر صنایع
  3. تعیین مسیر تغییرات تکنولوژی
  4. تعیین اینکه کدام تکنولوژی ها بیشترین تأثیر را بر مزیت رقابتی و ساختار صنعت بر جای می گذارند.
  5. ارزیابی توانایی های نسبی شرکت در تکنولوژی های مهم و هزینه بهبود آنها
  6. انتخاب استراتزی تکنولوژی که تمام تکنولوزی ها را شامل شود
  7. باید استراتژی های تکنولوژی تمام واحدهای کسب و کار در سطح بالای سازمان حمایت شوند.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 5