مطالب آموزشی مهندسی صنایع
مفهوم زنجیره تأمین | اجزای زنجیره تأمین | هدف زنجیره تأمین | کاهش هزینه زنجیره تأمین | زنجیره هاي تأمین خارجی
دی ۷, ۱۳۹۵
مطالب آموزشی مهندسی صنایع
برنامه ریزی آرمانی
دی ۷, ۱۳۹۵
مطالب آموزشی مهندسی صنایع

مطالب آموزشی مهندسی صنایع

مفهوم مدیریت زنجیره تأمین

شدید شدن رقابت در بازار جهانی و افزایش تعداد رقبا، شرکت ها را برای موفقیت در این عرصه به سمتی می کشاند که کیفیت محصولات و خدمات را افزایش داده و هزینه و قیمت تمام شده محصول را پایین آورند. چنانچه در چنین وضعیتی شرکت هایی که در جهت تولید یک محصول نهایی نقش دارند، به صورت حلقه های یک زنجیر با یکدیگر هماهنگ باشند، امکان دستیابی به کیفیت بالاتر و هزینه پایین تر فراهم خواهد شد، لذا برای موفقیت در بازار رقابتی روی آوردن به چنین تفکری لازم به نظر می رسد. این تفکر فقط یک نظم تاکتیکی نیست و باید توجه داشت که رقابت در بیشتر صنایع از داخل به بیرون شرکت تغییر پیدا کرده است. واژه مدیریت زنجیره تأمین اولین بار توسط دو محقق به نام های اولیور و وبر در سال ۱۹۸۲ به کار گرفته شد و سپس به طور گسترده در دهه ۱۹۹۰ مورد استفاده قرار گرفت. پیش تر از واژه لجستیک و مدیریت عملیات به جای آن استفاده می گردید. از نظر اولیور و وبر زنجیره تأمین دربرگیرنده لجستیک و مسأله مطرح در سطح مدیریت ارشد سازمان می باشد. مدیریت زنجیره تأمین دامنه وسیعی دارد که شامل تأمین کنندگان عمده، تأمین کنندگان جزء، مشتریان عمده، مشتریان جزء و مصرف کنندگان نهایی می باشد. در واقع، مجموعه رویکردهایی است که برای یکپارچه سازی کارایی تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اهداف مدیریت زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یک نمونه عالی تولیدی در جهت بهبود رقابت های سازمانی در قرن بیست و یکم اهمیت یافته است. در واقع با مدیریت صحیح زنجیره تأمین لازم است به گونه ای حرکت کنیم تا به اهداف زیر برسیم:

الف) کاهش هزینه های نوآوری و خلاقیت

ب) افزایش فروش سازمان

ج) بهبود هماهنگی و همخوانی بین عرضه کنندگان و توزیع کنندگان

از آنجائیکه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یک استراتژی رقابتی با هدف بهبود پاسخ و انعطاف پذیری سازمان های تولیدی برای عرضه کنندگان و مشتریان در نظر گرفته شده است بنابراین، شرکت ها تلاش می کنند تا راه هایی در جهت بهبود انعطاف پذیری، پاسخ گویی و رقابت پذیری با تغییر دادن استراتژی ها، روش ها و تکنولوژی های عملیاتی پیدا نمایند. در نتیجه می توان گفت هدف نهایی زنجیره تأمین، برآورده ساختن رضایت مشتری بر مبنای کسب سوددهی مناسب برای سازمان می باشد.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

44 + = 53