تعریف خرده فروشی
شهریور ۱۲, ۱۳۹۳
تعریف مشتری
شهریور ۱۲, ۱۳۹۳

فروشگاه هاي زنجيره اي يکي از مهم ترين انواع خرده فروشي ها است(کاتلر و آمسترانگ، ۱۳۸۲). يک سازمان و فروشگاه زنجيره اي از چندين فروشگاه خرده فروشي تحت مالکيت مشترک متمرکز تشکيل مي شود. تعدادي از آن‌ها فقط از تعداد بسيار کمي فروشگاه تشکيل مي شود در حالي که تعداد ديگر صدها يا هزاران فروشگاه را تحت پوشش خود دارند. شعبه هاي متعدد، کالاهاي يکسان و با قيمت يکسان را عرضه مي کنند و وظايف و کارکردهاي عمده ي يک زنجيره (خريد، تبليغات، اجاره) توسط يک واحد فرماندهي مرکزي با يک قدرت مرکزي کنترل مي شود(Morganstein & Strongin، ۱۹۹۲). يک فروشگاه بزرگ زنجيره اي، شکل از خرده فروشي است که داراي تعدادي شعبه بوده و هر شعبه به صورت خودسرويس مي باشد که طيف وسيعي از محصولات و ديگر خدمات را در يک فروشگاه خرده فروشي ارائه مي کند و داراي پارکينگ و خدمات ديگر است(Villarejo & Sanchez، ۲۰۰۵).

برخي از مشخصات مهم و برجسته ي فروشگاه هاي زنجيره اي عبارتند از:

۱- يک فروشگاه زنجيره اي معمولاً کالاهاي يکسان را در تمام فروشگاه ها (شعبه هايش) به فروش مي رساند. حجم بسيار بالاي خريد، مزاياي رقابتي مهمي را به دنبال دارد از جمله اين که هزينه ي توزيع هر واحد کالا سرشکن مي شود.

۲- واحدهاي زنجيره اي به علت قدرت اقتصادي (مالي) و سازماندهي متمرکزشان، فرصت منحصر به فردي در تبليغات براي محصولات خود دارند. آن‌ها مي توانند براي ثبت و کنترل موجودي و تحليل اقتصادي و… از جديدترين تجهيزات استفاده کنند.

۳- واحدهاي زنجيره اي به سرمايه‌گذاري بسيار کلاني براي جابجايي، تجهيزات، موجودي شعبه هاي جديد و نگهداري موجودي شعبه هاي موجود نيازمند و در نتيجه هزينه هاي ثابت آن ها بسيار قابل توجه مي باشد.

فروش اجناس بسيار متنوع و متعدد در زير يک سقف، توسعه ي فروشگاه در بخش هاي فوقاني، استفاده از روش هاي سلف سرويس و استفاده از بارکد از ديگر ويژگي هاي بارز اين فروشگاه ها بوده و براي مصرف کنندگان بسيار جالب و جذاب است(Morganstein & Strongin، ۱۹۹۲).

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*