انواع مقاله ها و اجزای اصلی آن ها (ساختار) | پژوهشی-تخصصی | عمومی-اجتماعی
انواع مقاله ها و اجزای اصلی آن ها (ساختار) | پژوهشی-تخصصی | عمومی-اجتماعی
دی ۱۸, ۱۳۹۴
انواع چکیده از نظر ساختار و محتوی | اندازه چکیده | کلید واژه های چکیده
انواع چکیده از نظر ساختار و محتوی | اندازه چکیده | کلید واژه های چکیده
دی ۲۹, ۱۳۹۴
ویژگی های عنوان مقاله | نحوه ی نگارش عنوان مقاله

ویژگی های عنوان مقاله | نحوه ی نگارش عنوان مقاله

فصل سوم: عنوان مقاله

۱- ویژگی های عنوان مقاله

عنوان می بایست ساده، قابل فهم، واضح و قابل پردازش باشد.

عنوان می بایست تا حد امکان کوتاه و مختصر باشد. گاهی لازم است برای درک بهتر خوانندگان و رساندن محتوای متن، دو یا سه واژه به عنوان افزوده شود. در این زمان معنا را فدای اختصارگویی نکنید و واژه های موردنظر را به عنوان خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که نوشتن یا انتخاب یک عنوان مختصرو گویا هنری است که می تواند به پذیرش مقاله ی شما و افزایش خوانندگان آن کمک نماید.

عنوان می بایست تا حد امکان جذاب باشد. برای اینکه بتوانید عنوانی جذاب برای مقاله ی خود انتخاب نمایید، پیشنهاد می شود به چندین عنوان مقاله های نزدیک به مقاله ی خود، مقاله های نشریه های نزدیک به نشریه ی موردنظرتان و حتی مقاله های چند شماره ی نشریه ی مورد نظرتان، به عنوانهای انتخاب شده برای کتاب ها و مشورت با افراد خبره مراجعه کنید.

عنوان می بایست سرراست و در برگیرنده ی واژگان کلیدی مربوط به مطالعه باشد. عنوان می بایست به گونه ای باشد که گویای محتوای متن باشد.

عنوان می بایست تا حد ممکن اختصاصی باشد. در راستای این هدف، عنوان مقاله می بایست با اعمال تحدیدهایی اختصاصی شود. این امر به ویژه زمانی صادق است که اعمال تحدید در زمینه های خاصی از جمله حوزه ای، مکانی، زمانی، و جمعیتی حائز اهمیت باشد.

عنوان می بایست حاوی اصطلاح های اختصاری و پیچیده نباشد. وقتی عنوان خود را می نویسید، طوری بنویسید که خواننده ی بالقوه ی شما در نگاه اول آن را بفهمد.

عنوان می بایست فاقد واژه های اضافی، بیهوده و مبهم باشد. به یاد داشته باشید عنوان های کوتاه و قابل فهم به مراتب بهتر از عنوان های بلند و دارای ابهام هستند. سعی کنید از میان واژگان یکی را که بار معنایی قوی تری دارد انتخاب نمایید.

عنوان می بایست حاوی واژه ها و اصطلاح های پیش داورانه، تعصب آمیز و احساس برانگیز نباشد. به یاد داشته باشید که یکی از بزرگترین دشمنان علم و آگاهی تعصب و پیش داوری و حتی بیش احساساتی بودن است.

عنوان می بایست تا حد امکان بیانگر محتوای مقاله و متناسب با آن باشد. عنوان شما باید مؤید محتوای اصلی کارنوشت یا متن شما باشد. پس، سعی کنید عنوان خود را طوری انتخاب نمایید که خواننده با خواندن کل متن شما عنوان را مناسب ارزیابی نماید و یا با دیدن عنوان شما بتواند محتوای متن را حدس بزند.

عنوان می بایست با کمترین حروف ربط و علامت گذاری باشد. در هنگام نوشتن عنوان، واژه ها را طوری پشت سر هم نچینید که خواننده مجبور شود چند بار و با چند حالت مختلف عنوان شما را بخواند تا بفهمد. هر چند کاربرد علامت هایی مانند ویرگول، نیم نقطه، دو نقطه، خط تیره و غیره در درک بهتر متن بسیار مفید است اما کاربرد بیش از اندازه ی آن ها در عنوان می تواند به جذابیت عنوان آسیب زند.

۲- نحوه ی نگارش عنوان ها: نوع عنوان

عنوان ها از نظر نگارش می توانند به دو صورت نگاشته شوند: پرسشی و خبری.

در عنوان پرسشی، یک پرسش کلی مطرح می شود و در مقاله تلاش می شود به آن پاسخ داده شود.

در عنوان های خبری، مقاله نویس عنوانی را برای کار خود بر می گزیند که می تواند یا جنبه ی پاسخی داشته باشد و یا این که ارتباط مفهوم ها یا متغیرهای مورد بررسی را برساند.

TMRG
TMRG
گروه تحقیقاتی طلوع با هدف ارائه آموزش و مشاوره با روش های نوین در زمینه رشته های علوم انسانی، علوم پایه و رشته های فنی و مهندسی پایه گذاری شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*